EUR: 326,36 Ft
CHF: 294,66 Ft
2019. július 18., csütörtök
Frigyes

Tech

Évente 8 millióan halnak meg a légszennyezés miatt!

A légszennyezés az egész világon komoly problémát jelent. A jelenség káros az ökoszisztémára és közvetlenül az emberi egészségre is. A WHO adatai szerint évente nagyjából 8 millióan halnak meg a légszennyezés miatt. A szakember szerint a folyamat megállítható az autógyártók egyre nagyobb szerepvállalásával. 

TOYOTA SAKURA HYBRID KÖZPONT
(Fotó: Keresztesi Balázs)

A hibrid elektronos technológiát két évtizede világhódító útjára indító és fejlesztésében azóta is élenjáró vállalat meghatározó lépésként felhagyott a dízel személyautók értékesítsével. Budapest első, kizárólag hibrid járműveket forgalmazó kereskedése nemrégiben nyílt meg Óbudán. A Toyota Sakura vezérigazgatója a korszakváltó Hibrid központ vezetője is, aki nagy szakértelemmel és a környezettudatos gondolkodás jegyében vezeti a céget.


– A WHO szerint évente világszerte körülbelül 8 millióan halnak meg olyan okok miatt, ami a légszennyezéshez köthető – kezdi Szilasi János a Sakura vezérigazgatója. – Ez közel a duplája a korábbi becsléseknek. Bár a klímaváltozást okozó és felgyorsító üvegházhatású gázok közül a leggyakrabban a CO2-ről hallunk, az egészséget közvetlenül károsító légszennyező anyagok közül a legnagyobb veszélyt az NO2 (nitrogéndioxid) jelenti.

Mi az a nitrogéndioxid ?

NO2 világszerte:  A 2019 március 12.-én az Európai Űrügynökség által gyűjtött adatokat a Copernicus műhold 2018-as mérései alapján hozta nyilvánosságra a Holland Királyi Meteorológiai Intézet  (KNMI)

A nitrogéndioxid (NO2) az egyik olyan anyag, aminek bizonyíthatóan halmozottam káros hatása van az egészségre. Az EU-ban a legnagyobb nitrogéndioxid-kibocsátó szektorok a közúti közlekedés és szállítmányozás, az ipari tevékenységek és a lakossági égéstermékek. Az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) által megjelentetett 2018-as jelentés szerint az EU-ban 19 olyan tagállam van, amely túllépte a nitrogéndioxid-koncentráció értékhatárát. A nitrogéndioxid nemcsak az ökoszisztémára van káros hatással, hanem komoly egészségügyi problémákhoz is vezethet. Légzőszervi megbetegedéseket okoz, súlyosbítja az asztmát, sőt hatással van a kognitív képességekre is.

Ezeket a gondolatokat valahogy nem egy autókereskedő szájából szoktuk hallani. Inkább a nemzetközi környezetvédő szervezetek és a politikusok kongatják a vészharangokat – ilyen-olyan sikerrel. A globális felmelegedés okait és káros hatásait közvetlen környezetünkben egyre jobban érzékeljük. A műanyagok fokozatos korlátozása, az alternatív energiaforrások, mint a szélerőművek, napelemek térnyerése és a hibrid autók számának hatványozott növekedése túlélésünk zálogai.


– A károsanyag-kibocsátásnak valóban csak egy részét teszik ki a közúti közlekedés során a levegőbe kerülő anyagok – folytatja Szilasi János. – A döntéshozók szerencsére világszerte felismerték, hogy kulcskérdés a megújuló energiaforrások és a zöld megoldások támogatása a lakossági és ipari energiafelhasználástól a különböző közúti, vízi és légi közlekedési módokig.

A leggyorsabb eredmény ugyanakkor a környezetbarát technológiák fejlesztése területén éllovasnak számító autóipartól várható, amely részben vagy teljesen elektromos meghajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) révén viszonylag hamar komoly környezeti lábnyom csökkenést érhet el. Ráadásul erre az iparágra a szabályozás kialakítása is relatív egyszerűbb.

– Valóban nagyon büszkék vagyunk az elmúlt évek eredményeire – folytatta a vezérigazgató. – A Toyota cégcsoport jelenleg világviszonylatban a legmeghatározóbb autógyártó, amely érdemi áttörést tudott felmutatni ezen a területen.

Az autópiac zöldülésének élharcosa

A hibrid elektronos technológiát két évtizede világhódító útjára indító és fejlesztésében azóta is élenjáró Toyota meghatározó lépésként felhagyott a dízel személyautók értékesítsével. A japán cég az elmúlt két évtizedben összesen már több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (12,2 millió Toyota és 1,5 millió Lexus) értékesített – ebből közel 2,4 milliót Európában. Ez többszöröse annak, mint amennyi részben vagy teljesen elektromos autót az összes többi autógyártó együttesen értékesített. 2025-re már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, és miközben az elkövetkező években folyamatosan érkeznek új plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autói, 2030-ra minimum évi egy millió zéró emissziójú (akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos) autó értékesítésével számolnak.

Kapcsolódó Cikkek