EUR: 325,02 Ft
CHF: 295,05 Ft
2019. július 20., szombat
Illés

Életmód

Suzuki Katana: kísért a szamuráj harcosok öröksége

A japánok egyik nagy klasszikusa, a 80-as évek vitathatatlan stílusteremtője idén végre visszatért: olyan kitörölhetetlen nyomot hagy a motorozás szerelmeseiben, amilyet közel 40 évvel ezelőtt hagyott. A GSX-S1000F alapjaira épült, 999 cm3-es erőforrással rendelkező, 4 hengeres Katanában tökéletesen megtestesül a múlt és a jelen. A modern vonalvezetés zavarba ejtően igazodik elődjének stílusához, minden erőlködés nélkül.

Már az elején le kell szögeznem, elfogult vagyok, ugyanis már gyerekkoromban rajongtam a Katanáért. Volt benne valami, ami lázba hozott, és arra sarkallt, hogy amint csak lehet, jogosítványt szerezzek a kategóriára, és szert tegyek egy saját darabra.


A jogosítvány meglett, ám a 80-as évek igen megosztó típusához nem sikerült hozzájutnom. Most azonban fülig ér a szám, ugyanis a Magyar Suzuki Zrt.-nek köszönhetően megkaptuk egy tesztvezetésre a 2019-es verziót, amivel teljesült egy gyerekkori álmom.

Sokan úgy tartják, hogy ez a Katana nem más, mint egy újracsomagolt GSX-S1000. Ezt azonban cáfolnom kell, hiszen ha jobban szemügyre vesszük, mi több, fordulunk is vele néhány kört, nem igazán mutat túl sok egyezést, még úgy sem, hogy a K5-ös GSX-R-re épült a motorblokk, és a GSX-R vázról támadt fel a legenda. Na, de ez legyen a legkisebb gondunk.


Suzuki Katana (2019)

  • Hengerűrtartalom: 999 cm3
  • Motor típusa: négyütemű, négyhengeres, folyadékhűtéses, DOHC
  • Fogyasztás: 5.3L – 6L / 100 km
  • Üzemanyagtank: 12 L
  • Teljesítmény: 148Le
  • Nyomaték: 108 Nm
  • Sebességváltó: 6 sebességes mechanikus
  • Menetkész tömeg: 215 kg
  • Ülésmagasság: 825 mm
  • Teljesítmény: 148 LE/10000 ford. /perc
  • Hosszúság: 2 130 mm
  • Szélesség: 835 mm
  • Magasság: 1 110 mm
  • Tengelytáv: 1 460 mm
  • Ár: 3 999 000

Motorunk egyik legerősebb eleme a dizájn, amely a modern vonalvezetés mellett bizonyos régi stílusjegyeket is megtartott. A hengerek megkapták az úgynevezett Suzuki Composite Electromechanical Material bevonatot, amit a literes GSX-R is, de a fojtószelepet és az injektort teljesen áttervezték. A motor hosszú löketű konstrukciója 73,4 mm-es furattal és 59 mm-es lökettel rendelkezik, aminek eredményeként széles teljesítménytartomány biztosítható a teljes fordulatszám-tartományban. 10 000-es fordulatszámom 110 kW-ot (150 LE) nyújt, 9500-as fordulatszám melletti 108 Nm nyomatékkal. A teljesítményt egy hátsó nyomatékkorlátozó kuplung segítségével viszi át a talajra.

A három állásmódú kipörgésgátló jól dolgozik, így pályán és országúton is nagyobb magabiztosságot nyújt. A rendszer finoman és természetesen működik, nem gátolja az irányítást, még akkor sem, ha a motoros agresszív, sportos csapatás mellett dönt. Szabadon kiválasztható a három üzemmód egyike a kényelmes kormánykapcsoló segítségével. Az egyes üzemmód szolgál a sportos motorozásra, minimális beavatkozással; a kettes üzemmód ideális egyensúlyt kínál a jellemző útviszonyokra; a hármas üzemmód pedig maximális tapadás-ellenőrzést biztosít esős és rossz útviszonyok melletti kanyargáshoz.

Fotó: Lokál

Mint ahogy már fentebb is említettük, a Katana megjelenése egyszerre modern és klasszikus. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a hátsó lengőkarra szerelt kis sárhányó, amely átöleli a hátsó abroncsot.

A hátsó LED-jelzőfényekkel és a rendszámtáblatartóval együtt erre a helyre áthelyezve nincs szükség az ülés alól kinyúló alkatrészekre, ezáltal a farrésznek tisztább és dögösebb kinézetet kölcsönöz. Azonban ha tehetjük, a hátsó műanyag rendszámtáblatartót azonnal cseréljük le, vagy dobjuk a kukába, ugyanis már kisebb döccenőknél is idegesítően csörög.

Fotó: Lokál

A LED-fényszóró és az elülső LED-es helyzetjelző fényeket elnézve is visszaköszön a múlt, ami véleményem szerint az egyik legnagyobb dobása a Katanának. Ráadásul ha sokáig nézzük, akár még Darth Vader sisakját is beleképzelhetjük. A szélvédelmet nem igazán vitték túlzásba, ám a műszerpanelt fedő burkolat nagyobb sebességnél is meglepően jól végezte a dolgát.

A teljesen LCD-s, szabályozható fényerejű műszerfal a hasznos információk széles skáláját gyűjti össze egy viszonylag kompakt formába, amely egyedi, kizárólag a Katanára jellemző grafikai elemekkel, fekete háttéren fehér betűkészlettel nyújt részletes információkat utunkról.

A kéttónusú ülés meglepően kényelmes, hosszabb úton még másodmagammal sem kellett 100 kilométer után elzsibbadva megpihenni, amihez lépcsős kialakítása is hozzájárult.

Fotó: Lokál

A 4-a-2-az-1-ben kipufogórendszer magában foglalja a hangszínszabályozó csöveket az 1-4 és 2-3 fővezetékek között. A kipufogókamra segíti minimálisra csökkenteni a hangtompító méretét, így egy tisztább, fürgébb kinézetet ad a hátsó résznek. Tesztalanyunk egyébként egy extra darab volt, ugyanis az egy Akrapovič dobot kapott kevlár hatású borítással, amit a a cég kizálólag a Suzukinak fejlesztett erre a típusra.

Fotó: Lokál

A 43mm-es KYB fordított első villák egy olyan motorozást nyújtanak, mely sportos, de mégis barátságos. Teljes mértékben állítható csillapítással, visszaugrással, összenyomással és rugó előfeszítéssel rendelkeznek. Ha úgy tarja kedvünk, akár Miss Daisyt a hátunk mögé csapva várost is nézhetünk, de ha úgy döntünk, akkor fokozatot váltunk és azonnal jöhet az adrenalinbomba.

A Brembo radiális rögzítésű, elülső monoblokk féknyergek 310mm-es lebegő rögzítésű dupla tárcsákkal párosulnak. Mindegyik féknyereg négy szembenálló 32mm-es dugattyúval rendelkezik. Hátul egy 310 mm-es tárcsa dolgozik a lábunk alá, az ABS rendszer pedig másodpercenként 50-szer ellenőrzi a fékrendszert. Szóval a motorral nem csak száguldani, de megállni is biztonságosan és gyorsan lehet. A 6-küllős alumíniumból készült kerekeken található gumik egyedileg a Katanára lettek tervezve, (Dunlop Roadsport 2) méretei 120/70ZR17 és 19/50ZR17.

Ha össze szeretnénk foglalni tapasztalataimat, akkor azt mondanám, hogy futóműve kellemes meglepetés volt. Elmaradt a pattogás és az úthibákból adódó rázkódások tömkelege, ráadásul még rosszabb útkörülmények között is kényelmet és biztonságot nyújtott még két személy alatt is. A tempósabb kanyarokhoz érve, legyen az kicsi, vagy nagy ívben leírt irányváltás, fantasztikus élményt nyújt. Úgy tapad az ideális ívhez, mintha csak egy madzagon húznák. Robbanékony, egyáltalán nem gondolkozik, ha menni kell, aminek a végeredmdénye egy igazán jól kezelhető, hátborzongatóan jó Katana lett, ami tényleg hű maradt elődjéhez és nem utolsó sorban a nevéhez.

Kapcsolódó Cikkek

  • Különleges, csábító fogások

    Különleges, csábító fogások

    Ma már a férfiak is kiválóan főznek, a kulinális különlegességeket talán még gyakrabban és szívesebben készítik, mint a nők. Ráadásul a csábítás fegyverei között is előkelő helyet foglal el, ha valaki az első randin megcsillogtatja főzőtudását.

  • Ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

    Ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

    Alexander Kjerulf boldogságkutató megtalálta a munkahelyi boldogság titkát. A dán szakember szerint ez nem a fizetésemeléstől, az extráktól és az előrelépéstől függ. Az alapmondat: ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

  • A coach a lélek edzője

    A coach a lélek edzője

    Ma már szinte hétköznapi kifejezésnek számít a coach. De vajon tudjuk-e, hogy mivel foglalkozik ez a szakember? A coaching amellett, hogy személyes segítő, fejlesztő tevékenység, hozzájárul a továbblendüléshez és az elakadások megoldásához.