2019. szeptember 21., szombat
Máté, Mirella

Belföld

Minden, amit tudni akart a trolibuszról

 A Lokál legújabb sorozatában a Budapesten közlekedő villamos, busz, metró, troli, HÉV történetét és érdekességeit mutatjuk be. A második részben a trolibuszok világába kalauzoljuk el olvasóinkat. Jegyeket, bérleteket készítsék elő!

116 éve indult


Az első trolleybus nevezetű jármű az 1800-as évek végén Angliában jelent meg. Magyarországon 1903-ban indult el az első trolibusz Poprád–Ótátrafüred között. Majd ezt követte az 1930-as évek elején üzembe helyezett első budapesti troli, amely Óbuda Fő tér és Margit híd pesti hídfő között ingázott naponta többször. A második világháború utáni első trolivonalat 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján helyezték üzembe a 10-es villamos helyén, a Nagymező és a Király utcában. Innen jött a trolivonalak 70-nel kezdődő számozása.  Az utolsó és egyben legrövidebb, a 83-as troli szakasza 1993-ra készült el.

Fotó: Fortepan

Fejlesztések – érkeznek az újak


Budapest és a kormány folyamatosan bővíti, felújítja és fejleszti a fővárosban található valamennyi tömegközlekedési járművet és azok útvonalát. 21 vadonatúj Solaris troli érkezik Budapestre, amelyek a  három évvel korábban érkező piros buszokhoz hasonlóan modernek, alacsony padlósak és légkondicionáló berendezéssel felszereltek. Hálózatfejlesztési szempontból azonban a leghasznosabb tulajdonságuk az önjárás, vagyis akár 4 kilométert képesek vezeték nélkül megtenni.

Troliközlekedés számokban

  • 250-260 ezer utas naponta
  • 172 megálló
  • 170 darab jármű
  • összesen 75,5 kilométer hosszú szakasz
  • 16 különböző útvonal
  • legforgalmasabb járatok: 75, 76, 80A, 81

46 ezer balesetmentes kilométer

Brandt Viktor 1993 óta lelkiismeretesen végzi a munkáját trolibuszsofőrként, szabadidejében pedig mozgássérülteken segít.  – Immáron 26. éve, hogy trolibuszt vezetek, és szerencsémre sok balesetmentes, összesen 46 ezer kilométer van a hátam mögött, amire büszke is vagyok! Ez számomra nemcsak munka, hanem egy hivatás, amit örömmel végzek. Még sok van hátra nyugdíjig így remélem mindig újabb és újabb járműveken gyakorolhatok.  A szabadnapjaimon mozgássérült embereken segítek már 13 éve. Mindig van mit tenni, és az emberekért végzett munka mindig valahogy pozitívan visszaköszön. Szeretem mindkettő tevékenységet, mivel így egyáltalán nem unalmas se a hétköznapom, se a hétvégém. Köszönöm, hogy a BKV nagycsaládjába tartozhatok – mondta Viktor lapunknak.

Retró-trolibusz
Szeptember 14-én retró-trolibuszjárat közlekedik R74-es jelzéssel a 74-es trolibusz útvonalán. A legendás szovjet gyártmány ZIU-9-es trolibusz a vonal meghatározó típusa volt évtizedeken keresztül.

Kapcsolódó Cikkek

  • A magyar vidék fejlesztése a kormány kiemelt célja

    A magyar vidék fejlesztése a kormány kiemelt célja

    A magyar vidék fejlesztése a kormány kiemelt célja, hiszen a kis- és középvárosok kezében van az ország jövője – hangoztatta Orbán Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára pénteken Kőszegen a Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (FTI) által szervezett, “Kreatív város – Fenntartható Vidék” (KRAFT) címet viselő konferencia megnyitóján.

  • Szombaton rendezik meg a Színházak éjszakáját

    Szombaton rendezik meg a Színházak éjszakáját

    Kulisszajárásokkal, nyílt próbákkal, premierekkel és egyéb rendhagyó programokkal várja harmincnégy budapesti teátrum a közönséget szombaton a Színházak éjszakáján, amelyhez számos vidéki színház is csatlakozik.