EUR: 331,50 Ft
CHF: 301,22 Ft
2019. október 15., kedd
Teréz

Életmód

Tippelje meg, mennyivel csökkent az amerikaiak cukorfogyasztása 16 év alatt

Csak egy kanálnyival csökkent az amerikaiak cukorfogyasztása 16 év alatt: a túl sok cukor mellett még mindig túl sok fehér kenyeret és az artériákat terhelő zsírt is fogyasztanak – állapította meg egy új, nagy létszámú, hosszú távú tanulmány.

Az amerikai kormány egészséges étkezési indexe szerint az elmúlt 16 évben a százas skálán 56-ról 58-ra javult a mutató. Az amerikaiak azonban még mindig túl sok olyan ételt esznek, amelyek növelik a cukorbetegség, a szívbetegségek, az elhízás és egyéb egészségügyi problémák kockázatát – állapította meg Fang Fang Zhang, a tanulmány társszerzője, a Boston melletti Tufts Egyetem táplálkozási kutatója.


A tanulmány, amelyet a JAMA orvosi folyóiratban publikáltak, az 1999 és 2016 között végzet állami felmérésekben szereplő csaknem 44 ezer felnőtt adatain alapult.

“A látható javulás ellenére jelentős táplálkozási problémák maradtak fenn” – közölték a szerzők.


Egyebek mellett fontos lenne, hogy az amerikaiak kevesebb rágcsálnivalót, hot dogot, zsíros marhahúst, vajat és más telített zsírt tartalmazó ételt fogyasszanak. A kutatók szerint miközben nem ajánlott ezekből a napi kalóriabevitel 10 százalékánál többet enni, a valóságban csaknem 12 százalékot tesznek ki.

A vizsgált időszakban a legnagyobb változás a cukorfogyasztás 16 százalékról 14 százalékra való csökkenése volt. A tudósok szerint azonban ez még mindig nagyon magas érték. A hivatalos ajánlás a napi kalóriabevitel tíz százaléka alatti érték lenne a hozzáadott cukormennyiségből.

A tapasztalt csökkenés feltehetően annak köszönhető, hogy az amerikaiak kevesebb cukros üdítőt isznak, ugyanakkor Zhang felhívta a figyelmet arra, hogy gyakran olyan ételekben is van cukor, amelyekről az ember nem is gondolná, például a joghurtokban vagy a paradicsomszószokban.

A kutatás szerint az amerikaiak kicsit több gyümölcsöt, olajos magot, zabpelyhet és más teljes kiőrlésű gabonafélét esznek, de ezek még mindig kevesebb mint a napi kalóriabevitelük 5 százalékát tették ki 2016-ban.

A sófogyasztás is csökkent kissé, továbbá a szénhidrátokba gazdag gyümölcsitalokból is kevesebbet isznak az amerikaiak. Ugyanakkor még mindig nagyon sok fehér kenyeret és más finomított gabonából készült ételt esznek.

A kutatásban szereplőket kétévente egészségügyi felmérés keretében kérdezték ki arról, hogy mit ettek. A résztvevőknek 2003-tól néhány napnyi különbséggel kétszer tették fel a kérdést, hogy mit fogyasztottak az előző 24 órában.

Az amerikai táplálkozási ajánlások szerint az egészséges étrendben a zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, az alacsony zsírtartalmú tejtermékek és a különböző fehérjeforrások, köztük a tengeri halak, sovány húsok, baromfi, tojás és magok szerepe a legfontosabb.

A tanulmányban vizsgált időszak alatt az Egyesült Államokban megkétszereződött a cukorbetegek száma, meghaladta a 7 százalékot, a túlsúlyos vagy elhízott felnőttek aránya pedig mára több mint 70 százalék lett. Közben továbbra is a szívbetegség a vezető halálok az országban.

A JAMA szerkesztőségi cikke hangsúlyozta, hogy a közegészségügy erőfeszítései mellett kulcsfontosságú az élelmiszeriparral való együttműködés, amelynek eredményeként az élelmiszerekben csökkenteni lehet a cukor, a só és a telített zsírok mennyiségét.

Kapcsolódó Cikkek

  • Irány a Vértes és a Gerecse!

    Irány a Vértes és a Gerecse!

    Már nyolc kötettel büszkélkedhet a KidsOasis meseútikönyv-sorozata. Az Utazik a család könyveiben nyolc magyarországi tájegységről, régióról olvashatnak a gyerekek saját nyelvükön, közérthetően, viccesen, kedvesen.

  • Miért fontos a fogszabályozás?

    Miért fontos a fogszabályozás?

    A fogszabályozás célja nem kizárólag a fogak, a fogsor esztétikusabbá tétele, hanem a harapási rendellenességek megszüntetése is, ami a fogak és az állkapocs rendezetlen helyzete miatt is kialakulhat.