EUR: 331,46 Ft
CHF: 301,22 Ft
2019. október 15., kedd
Teréz

Életmód

Túlsúlyos? Így kezdje el az edzést!

A túlsúlyos, elhízott emberek életmódváltása mindenképpen nagy döntés, amihez nagy lelkierő és jó esetben komoly felkészülés szükséges. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője az edzés elkezdésével kapcsolatos tanácsokkal szolgál.

Mielőtt bármilyen komoly változtatást tennénk az életmódunkban, túlsúly esetén fontos, hogy kérjünk orvosi tanácsot – Profimedia, DPphoto, Nomadsoul1

– Fontos elérni, hogy a túlsúlyos emberek a mozgásra ne csak úgy gondoljanak, mint egy kényszerűen alkalmazott eszközre, amelynek segítségével majd kisebb nadrágba is beleférnek. A túlsúly hordozása ugyanis komoly egészségi kockázatokkal jár, többek között a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a depresszió, az alvászavarok és a mozgásszervi panaszok rizikóját emeli. A fogyással mindezeket csökkenthetjük – miközben  javul az önértékelésünk, magabiztosabbak lehetünk, és megtapasztalhatjuk, hogy hatékonyabban is tud működni a testünk  – hangsúlyozza Fülöp Tibor. Mielőtt bármilyen komoly változtatást tennénk az életmódunkban, túlsúly esetén fontos, hogy kérjünk orvosi tanácsot, vizsgáltassuk ki magunkat. Elsősorban a kardiológiai, ortopédiai, szükség esetén endokrinológiai szakvizsgálatokon érdemes részt venni. Fülöp Tibor szerint érdemes kímélő sportokkal kezdeni, hiszen a túl kemény edzés egyrészt elveszi a kedvet, másrészt nem is ajánlott a túl nagy terhelés miatt.


Séta
Ez az egyik legjobb választás. A távot és a tempót  fokozatosan emelve fejleszti az állóképességet. Komoly túlsúly esetén érdemes 10-15 perces gyaloglással kezdeni, amelyet 30-60 percig is növelhetünk, mielőtt – a terjedelmet újra csökkentve – rövid résztávos terhelésként kocogó szakaszokat is beiktatunk. Hasznos segítség lehet egy lépésszámláló, a közepes intenzitás körülbelül 100 lépés megtételét jelenti percenként.

Csoportos órák
Komoly szociális támogatást jelent, ha sikerül találnunk egy megfelelő csoportos órát, esetleg kifejezetten életmódváltóknak tervezve. Ha ilyen nincs, válasszunk kíméletesebb óratípusokat, gerinctréninget, tajcsit, Body&Mind órát, esetleg szeniorcsoportot. Akik szeretik a társaságot, tapasztalni fogják, hogy támogató közegben többet bírnak.


Súlyzós edzés
Ha az orvos hozzájárul és a mozgató szervrendszer is bírja, az úgynevezett rezisztenciaedzésnek komoly előnyei lehetnek, hogy erősíti a gerinc menti izmokat, javít a tartáson, növeli az ízületi mozgékonyságot, és az anyagcserét is gyorsítja. A súlyzós vagy saját testsúlyos edzés helyes módját azonban érdemes szakembertől megtanulni, hiszen a rossz technika többet árthat, mint amennyit használ maga a mozgás.

Biciklizés
Jelentősebb túlsúly esetén érdemes a fekvőkerékpárt választani, hiszen az nagyobb alátámasztást biztosít és az ízületeket is jobban kíméli. Optimális, ha edzőteremben pattanunk a biciklire, mert így senkit sem zavar, ha eleinte csak lassan tekerünk, vagy 5 perc után pihenünk, és csak ezután folytatjuk. Ezt az edzéstípust is ugyanolyan fokozatosan kell felépíteni, mint a sétát és a kocogást.

Segítséggel könnyebb
A személyre szabott edzéstervhez  érdemes elvégeztetni egy terhelésélettani felmérést, amelynek segítségével pontos adatokat kaphatunk a szervezet teljesítőképességéről, terhelhetőségéről. A spiroergometria egy szabályozott terhelés mellett teljesített légzésfunkciós és kardiológiai vizsgálat, amely teljesíthető futószalag-, kerékpár- vagy evezősergométeren. A légzési és keringési adatok alapján képet kaphatunk a test igénybevételéről és erőtartalékáról az adott terhelés során. Ezenkívül rendelkezésre állnak a teljesítménydiagnosztika egyéb módszerei, hogy számszerű adatokat kaphassunk az aktuális teljesítőképességről. Ezekre a precíz mérési adatokra már épülhet egy olyan edzésterv, amely a lehető legjobbat hozza ki az  életmódváltókból.

 

Kapcsolódó Cikkek

  • Irány a Vértes és a Gerecse!

    Irány a Vértes és a Gerecse!

    Már nyolc kötettel büszkélkedhet a KidsOasis meseútikönyv-sorozata. Az Utazik a család könyveiben nyolc magyarországi tájegységről, régióról olvashatnak a gyerekek saját nyelvükön, közérthetően, viccesen, kedvesen.

  • Miért fontos a fogszabályozás?

    Miért fontos a fogszabályozás?

    A fogszabályozás célja nem kizárólag a fogak, a fogsor esztétikusabbá tétele, hanem a harapási rendellenességek megszüntetése is, ami a fogak és az állkapocs rendezetlen helyzete miatt is kialakulhat.