EUR: 353,14 Ft
CHF: 332,10 Ft
2020. július 10., péntek
Amália

Egyéb Szeged

Város épül a városban

Magyarország egyik legnagyobb lakóparképítése zajlik Szegeden. A Bara Ákos által tervezett Cédrus Ligetben összesen hatszáz, 50 és 500 négyzetméter közötti lakást alakítanak ki. A beruházás két éve kezdődött, és az előzetes tervekhez képest fél évvel később, 2020 végén költözhetnek be az első lakók. A lakópark legfontosabb tudnivalóiról, a környék várható közlekedési helyzetéről a Cédrus Lakópark Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

 

Lekeny György leszögezte, azért vannak féléves csúszásban, mert rengeteg váratlan, megoldandó problémával, leginkább statikai kérdésekkel találkoztak, ezeket pedig meg kellett oldani.


 

Magyarország egyik legnagyobb lakóparképítése zajlik itt (fotó: Lokál)

Markáns új településrész egy patinás városban (fotó: illusztráció)

Helyi szolgáltatóegységek jönnek létre, így nem kell utazni (fotó: illusztráció)

– Mivel a minőségből egy centit sem szerettünk volna engedni, ezért hat hónapos csúszást hoztunk össze, de egyelőre az eladott lakások vevői ezért nem reklamálnak, mert megfelelő ár-érték arányban vásároltak – mutatott rá az ügyvezető.

Gyorsan fogynak


Az eladásokkal kapcsolatban elmondta, a lakások mintegy ötven százalékát már megvásárolták „asztalról”, és úgy gondolják, hogy további értékesítési problémáik sem lesznek. Akik már az első adandó alkalomkor vásároltak, azok 400 ezer forintos négyzetméterenkénti áron juthattak hozzá a lakásokhoz, jelenleg 550 ezer forintért kínálják, de 2020 végére pedig már 650–700 ezer forintot is elérheti az ingatlanok négyzetméterenkénti vételára.

 

Penthouse is van

 

Az átlagos lakásméret 70-80 négyzetméter, a legnagyobb és egyben legkülönlegesebb lakás egy 500 négyzetméteres penthouse, amelyhez nem kisebb, mint 600 négyzetméteres terasz tartozik.

 

– Ebből is látszik, hogy aki az elején beszállt, mire elérkezünk az átadáshoz, majdnem megduplázza ingatlana értékét. Alapvetően nem a kis lakásokra fókuszáltunk, hanem hogy élhető méreteket hozzunk létre. Negyvenszázalékos a zöldterületi mutatója a Cédrus Ligetnek, amelyet nagyvonalú, szellős belső terek tesznek egyedivé – magyarázta Lekeny György, hogy mitől lesz igazán különleges a 600 lakásos lakópark.

 

Vidéken a legnagyobb

 

Az 55 éves üzletember emlékeztetett, vidéken az elmúlt évtizedekben nem találkozhattunk hasonló beruházással, és Budapesten sem túl sokkal. Szegeden legutóbb a Vadaspark Lakópark építése volt hasonló volumenű még 2006-ban.

 

Fenntartható energia

 

A fűtést teljes mértékben geotermikus energiával oldják meg, így a lakópark szén-dioxid-kibocsátása gyakorlatilag nulla lesz. Mindössze két gázkazánt létesítenek, azokat is csak azért, hogy a nyári hónapokban a meleg vizet elő tudják állítani. A hűtésről központi klíma gondoskodik minden lakásban, ennek az is az előnye, hogy a kültéri egységek nem fogják a homlokzatot csúfítani.

 

Szintén kuriózum Magyarországon, hogy a Cédrus Liget építéséhez használt építőipari anyagokat meg lehet tekinteni, sőt meg is lehet fogni a beruházó Kárász utcai bemutatótermében. Lekeny György szerint a Cédrus anyaghasználata az ötcsillagos szállodák szintjén van. – A magyarországi társasházak anyaghasználata meg sem közelíti a Cédrusét – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy padló-, mennyezet- és falfűtés biztosítja majd a lakások megfelelő hőmérsékletét.

 

Város épül

 

A Cédrus Lakópark gyakorlatilag egy kisebb város lesz, több ezer négyzetméteren iroda- és üzlethelyiségeket alakítottak ki, ezek 90 százaléka már el is kelt. Ez azért fontos, mert bizonyos szolgáltatások így helyben lesznek, nem kell értük utazniuk a lakóknak.

A beruházás tervezői a 600 lakásos társasházhoz 1100 férőhelyes mélygarázst álmodtak meg, és mivel garázsok és utcafronti parkolóhelyek is létesülnek, így lakásonként két személygépkocsinak is lesz férőhelye.

 

Az autó otthon marad

 

Lekeny György kiemelte: mivel a Kárász utca 10 perc 44 másodperces átlagos tempójú sétára helyezkedik el a Cédrus Lakóparktól (ezt pontosan lemérték), így a drága belvárosi parkolás miatt sokan inkább a gyaloglást, a kerékpározást vagy a tömegközlekedést választják majd a reggeli órákban, és persze nem mindenki a belváros irányába indul majd el, „így forgalmi dugóra nem kell készülni”. – Nem gondolom, hogy rosszabb lesz a helyzet – állapította meg.

 

A városban a beruházás kezdete óta téma, hogy vajon miként hat majd a Bakay, a Mura, a Rigó és a Huszár utca által határolt Cédrus a környék közlekedési helyzetére, nem lesznek-e majd állandóak a dugók és a forgalmi nehézségek.

 

Szolgáltatások helyben

 

Az autóhasználat mérséklését segíti elő, hogy számos szolgáltatás helybe jön majd a „minivárosba”. A helyi védettségű lovarda helyén például egy ezer négyzetméteres élelmiszerbolt jön létre. A lakóparkban és annak környékén több száz kerékpártárolót is kialakítanak.

 

Ezzel kapcsolatban Lekeny György fontosnak tartotta leszögezni, hogy a környéken már most is nehézkes a közlekedés, „a Rigó utca gyakorlatilag járhatatlan”, így a forgalmi probléma nem a Cédrus Lakópark miatt válik majd égetővé, hiszen az már most is az. – Nem a Cédrus Liget, hanem a környezet problémája, hogy nincsenek parkolók, mélygarázsok, és mindenki az utcán felejti az autóját. Az utcák nem arra épültek, hogy parkolóként használjuk azokat. Amikor egy ilyen beruházás elkészül és megkapja a szakhatósági engedélyeket, akkor ezekkel a közlekedési problémákkal szakemberek foglalkoznak, és szimulálják a megnövekvő forgalmat, és természetesen forgalomszámlálás is történik. – Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy senki nem fog beragadni a Cédrus Liget mélygarázsába, mindenki eljut majd a munkahelyére, mindenki tud majd közlekedni a környéken – fogadkozott a Cédrus Lakópark Kft. ügyvezetője.

 

Inkább gyalog vagy bringával

 

Lekeny György egy felmérésre hivatkozva azt mondta, abszolút nem életszerű, hogy mind a több mint ezer gépkocsi egyszerre induljon majd el reggelente, számításaik szerint 300-500 autóról beszélhetünk maximum. Ez szám egyebek mellett annak figyelembevételével jött ki, hogy nyilván nem ugyanabban az időintervallumban dolgozik mindenki, és a lakások jelentős részét befektetők vásárolták meg bérbeadási céllal, az egyetemisták pedig jellemzően nem gépkocsival közlekednek. A lakópark mélygarázsának két kijárata lesz, és kétszer két sávon haladhat majd a forgalom. A beruházó a Szegedi Közlekedési Társasággal (SZKT) is egyeztetett a környék tömegközlekedésének fejlesztéséről. Ennek eredményeként a tervek szerint új buszmegállók jönnek létre, és a járatokat is sűríteni fogják.

Lekeny György hozzátette: a beruházó vállalta, hogy a Rigó és a Mura utcában teljes körű úttest- és járdafelújítást végez, valamint csapadékelvezetőket alakít ki több száz millió forintból.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek

  • Ezerrel pörög a nyár

    Ezerrel pörög a nyár

    A legtöbb kulturális központ és művelődési ház újranyitott és azon dolgozik gőzerővel, hogy minél hamarabb pótolhassa az elmaradt programokat és még színesebb kínálattal szolgálhassa ki a látogatókat.

  • Akár Bálint gazda emlékdíjasok is lehetünk!

    Akár Bálint gazda emlékdíjasok is lehetünk!

    Július 15-ig meghosszabbították a jelentkezést a Virágos Magyarország elnevezésű versenyre. Ebben az évben a megszokottól eltérően nem települések és önkormányzatok, hanem magánszemélyek pályázatait várják „Legvirágosabb balkon” és „Legvirágosabb előkert” kategóriákban.