EUR: 334,08 Ft
CHF: 310,91 Ft
2020. január 22., szerda
Artúr, Vince

Életmód

A mechanika művészete

Keveset tudunk a marionettről, holott magyar a világ egyik legjobbja. A Magyarországon kevéssé népszerű műfaj a bábművészetek közé tartozik, és ahogy a bábművészetek általában, ez is ősi. A szakemberek persze próbálják megtalálni a felülről mozgatott, zsinóros bábfigurák játékának ősét. Mi Sarkadi Bencét kérdeztük, aki a világ minden táján nyert már díjat Ausztráliától Belgiumig. 

– A marionett európai története a XVII. és XVIII. századhoz köthető, ezen belül is valószínűleg az opera táncos részéhez, amikor elkezdték a művekben megjelenő balettet marionettbábokkal előadni. A művészek rájöttek, hogy a bábok olyasmiket tudnak, amiket az élő ember nem: repülni, lassított módon működni. Ugyanakkor, egy marionettbábu mégis nagyon hasonlít az emberhez, valószínűleg ezért kedvelik a nézők – kezdte Sarkadi Bence, aki hozzátette: Egyiptomban és Görögországban is találtak marionetthez köthető leleteket, tehát meglehetősen ősi műfajról van szó.


A marionettművész – aki Ausztráliában, Kínában, Belgiumban és Svájcban is elnyerte a legrangosabb díjakat – azt mondja, attól jó marionettes valaki, hogy szereti a műfajt, nagyon sokat gondolkozik a bábjain, és még annál is többet gyakorol.

– Ezt itt, két éve építem, és még mindig nincs kész – mutat az egyik művére – és bár a fizika meg a matek nem volt erősségem az iskolában, mechanikában jó voltam, ehhez pedig az kell: átlátni a bábokat működtető gép rendszerét, működését – lép az egyik, hullámzó szerkezetű bábja mögé.


– Nem próbálok láthatatlanná válni. Tudom irányítani a közönséget, ha azt akarom, hogy engem nézzenek, akkor engem fognak nézni, ha meg a bábot, akkor a bábra fog irányulni a figyelmük. Előfordul, hogy az első percben konstatálják, hogy én ott vagyok, aztán rájönnek, hogy nincs értelme a kezemet nézni. Hiszen a hegedűművésznek sem a kezét figyeljük! Átélem az eseményeket, amikor akarom, hogy ez látszódjék. Ám a mimika ritka, és mindig direkt történés az előadásomban, mert ügyelnem kell arra, hogy ne én vigyem el a történetet – tudjuk meg Sarkadi Bencétől, aki azt állítja, az igazi tanulás a kísérletezés.

– Innen-onnan össze lehet szedni tudást más bábosoktól, hiszen vannak mesternek tartott figurái a szakmának. De a legfőbb tanulás a kísérletezés. Nagyon sok rossz bábot meg kell csinálni ahhoz, hogy jó figurákat és jó előadást építsen föl az ember. Annak ellenére, hogy Magyarországon nem népszerű ez a műfaj, sok lehetőség adódik gyakorolni. A fesztiváloknak tavasztól őszig van szezonja, télen pedig a déli féltekén lehet föllépni – mondja.

Kapcsolódó Cikkek