2020. július 15., szerda
Henrik, Roland

Életmód

Együk magunkat egészségesre szuperételekkel

Az  új  évnek mindannyian új tervekkel futunk neki, ennek gyakran része az egészséges táplálkozás. Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa górcső alá veszi azokat az ételeket, amelyeket napjainkban szuperételekként emlegetünk.

A goji bogyó, a gyümölcs és a magok jó választás – Profimedia

– Divatos a széles körben nem ismert ételösszetevőket felruházni ezzel a jelzővel, pedig számos itthoni ételalapanyag megkaphatja ezt a kitüntetést, nem csak a quinoa, a chiamag vagy a goji bogyó – magyarázta Horváth Kata dietetikus. – Azokat az ételeket nevezik szuperélelmiszereknek, amelyeknek kiemelkedően magas a vitamin- és ásványianyag-tartalma, ezért egészségesek, egészségmegőrző hatásuk van. Abban az esetben, ha ilyen zöldségekkel, gyümölcsökkel, gabonatermékekkel, alapanyagokkal készítjük el vagy ezekkel dúsítjuk az ételeinket, már szuperételekről beszélhetünk. Ehhez gyakran az is elég, ha a konyhánkban vagy a legközelebbi zöldségesnél körülnézünk. Itt van rögtön például a méz, ami antibakteriális hatású, és értékes tápanyagai révén igen sokrétű táplálkozás-egészségügyi előnyökkel szolgál. Fontos, hogy csak rendszeres, mértéktartó mézfogyasztás esetén érjük ezt el. Ügyeljünk arra, hogy vércukoremelő hatása igen gyors, mely magas kalóriatartalommal párosul – figyelmeztetett a szakember.


A méz antibakteriális hatású, és értékes tápanyagai révén igen sokrétű – Profimedia

A szuperételek attól nagyszerűek, hogy hiába magasabb zsírtartalmúak, kedvező zsírsav-összetételüknek köszönhetően a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát csökkentik, ilyen például a len, a köles, az avokádó, az olíva. A gyümölcsök jellemzően alacsony kalóriatartalommal bírnak, ebből az egyik kivétel a superfoodnak nevezhető kékszőlő, mert mint minden szőlőfajta, magas szénhidráttartalmú, ezáltal magas kalóriatartalmú is. – Szinte minden szuperétel-alapanyagnak megvan a hazai megfelelője, minimális beltartalmi különbséggel. Mandula, mogyoró, paradicsom, köles, lenmag, kék áfonya, alma, torma, csipkebogyó, napraforgó – ezek mind részei lehetnek a kiegyensúlyozott, egészséges étrendnek, ha ezekkel „turbózzuk fel” ételeinket, máris kész a szuperreggelink, -ebédünk vagy -vacsoránk. Ételeink színesítésére azonban nyugodtan használhatjuk a külföldről érkező goji bogyót, algákat, chiamagot, gránátalmát, avokádót is.

Kapcsolódó Cikkek

  • Költözködni – „kényelmesen”, jókedvűen is lehet!

    Költözködni – „kényelmesen”, jókedvűen is lehet!

    Költözést összehozni nem egyszerű dolog. Aki próbálta már, annak mindig emlékezetes marad ez a tevékenység. Vannak, akik azt állítják, hogy fel lehet rá készülni például csomagolóanyagok, dobozok beszerzésével. Így aztán nem is kell kapkodni és a feleslegessé vált holmikat egyúttal ki lehet dobni a szeméttárolóba.

  • Így mossa a színeresztő ruhákat!

    Így mossa a színeresztő ruhákat!

    Manapság sokan mosnak nem kézzel, hanem géppel. S amikor a mosógépből kiveszik a ruhákat, akkor érik a háziasszonyokat meglepetések. Az elszíneződés oka néha nagyon is prózai: volt olyan textília a ruhák között, amely eresztette a színét.