2020. július 11., szombat
Nóra, Lili

Életmód

Mire jó a teljesítményértékelő beszélgetés?

Az új év számos munkahelyen kezdődik teljesítményértékelő beszélgetéssel. Ez a motiválás szempontjából nagyon hasznos eszköz, de ha nem sikerül megtalálni a megfelelő stílust és keretet, akkor kellemetlenül is elsülhet. A HR Portál segítségével megtudhatjuk, hogy mire kell figyelni a siker érdekében:

A legfontosabb szempont az őszinteség és a hitelesség – Image / Profimedia

  • A vezetők egy része hajlamos kényelmetlen kötelezőként tekinteni erre az eseményre, és szeretné gyorsan megúszni közhelyekkel, pedig ez fontos eszköz arra, hogy motiváltabb legyen a dolgozó, javuljon a vezető és a beosztott kommunikációja, valamint az egység teljesítménye. Éppen ezért soha ne menjünk be felkészülés nélkül. Azt is gondoljuk át, hogy a munkatárs hogyan teljesített attitűdje és munkavégzésének minősége tekintetében.
  • A munkavállalók igénylik a folyamatos visszajelzést a munkájukról, különösen igaz ez az Y és Z generációra. Ha lehet, negyedévente üljünk le négyszemközt beszélgetni csapattagjainkkal – akár csak egy kávéra. Lényeges, hogy folyamatos legyen az információáramlás, hiszen több hónap távlatából már nehéz pontosan felidézni az érzéseket.
  • Érdemes külön kezelni a teljesítményértékelést és a bértárgyalást, előléptetést. Ha összevonjuk, akkor a munkavállaló óvatosabb, védi magát, kevéssé nyílik meg, pedig ennek a műfajnak éppen az a lényege, hogy fejlesztési irányokat vázoljon fel, és eszközöket adjon a munkavállalónak.
  • Legyen valódi beszélgetés, ne egy laptop vagy táblagép védelmében felolvasott számanalízis.
  • Érdemes bevezetni, hogy írásos kérdőíven a kolléga is elemezze az előző időszak teljesítményét, és küldje el azt a felettesének. Látható lesz, hogy hol vannak eltérések a két nézőpont között.
  • Gyakori hiba, hogy a beszélgetés során a vezető a kritikára helyezi a hangsúlyt. Jusson több idő a pozitív fejlemények elemzésére, mint a bírálatra. Ettől a másik fél befogadóbb lesz, amikor a fejlesztési eszközökről, tervekről van szó.
  • A legfontosabb szempont az őszinteség és a hitelesség. A beszélgetéskor a vezető részéről nem az oktató, „megmondó” hozzáállás a célravezető, hanem a támogató.
  • Néhány hónap múlva nézzük meg, milyen hatása volt ennek a beszélgetésnek a célok teljesülésére és a munkatársak elkötelezettségére.

 

Kapcsolódó Cikkek