EUR: 355,26 Ft
CHF: 332,62 Ft
2020. július 14., kedd
Örs, Stella

Egyéb Szeged

Parton a legnagyobb

Január végén emelték partra a Magyarországon épült legnagyobb lapátkerekes gőzös, a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza roncsait Szeged–Tápén.

A Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével vonták partra a hajót (fotó: MTI)

Tápénál került víz alá (MTI)

A hajó kiemelése bonyolult feladat volt (fotó: MTI)

Légi felvétel a kiemelt hajótestről (fotó: illusztráció)

Heizler Tamás, a kiemelést végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője közölte: a kiemelést több hónapos előkészítés előzte meg. A roncsot tavaly októberben hozták a felszínre. A hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a jégréteg ne okozhasson további károkat. A parton földből rámpát építettek, a csigákkal és csaknem két kilométeres kötélzettel folyó kiemeléshez pedig bekötési pontokat alakítottak ki a hajótestben és a szárazföldön.


Meg akarják menteni

A magyar legnagyobb folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba hajózási szakember.

A 300 tonnásra becsült, erősen megrongálódott hajó egyenletes alátámasztása érdekében 15 felfújható ballont gyártattak. Ezek tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjűek voltak, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak, és a test alatt gördülve segítették a kiemelést.

Eredetileg Károly volt

Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres, kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlása után a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta. A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, és csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá. 1976-ban kivonták a forgalomból, majd állóhajóként üzemelt a fővárosban. Két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a tápéi öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.

Kapcsolódó Cikkek