2020. április 07., kedd
Herman

Életmód

Az alapos pihenés titka az alvás

 Modern korunkban az éjszakai nyugodt alvásnak nagyon sok akadályozó tényezője van: a mesterséges fények, az éjszaka sem csituló zajok. Az biztos, hogy a nap lenyugszik valamikor: nyáron később, télen sokkal előbb. Ezt a ritmust követi a testünk nap mint nap.

Őseinknek nem voltak ezzel a ritmussal problémáik, mert – éjszakai világítás hiányában – leginkább nappal megtették, amit ehetett, éjszaka pedig aludtak. Az csak a költők kiváltsága volt, hogy mécses vagy gyertya fényénél írták a költeményeiket, vagy a hold fényénél a különböző szonátákat.


A mesterséges fények megjelenésével ugyanúgy folytathatjuk a nappalt éjszaka is, és ez bizony kihat a testi és lelki működésünkre is.

Bioritmus


Minden növénynek és állatnak, és az embereknek is van bioritmusa, ez nem kívül, hanem a testen belül működik. 2017-ben Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash és Michael W. Young -azért kapta az orvosi Nobel-díjat, mert ennek a belső órának a működését és hatását próbálták feltérképezni – olvasható a olvasható a www.nobelprize.org közleményében.

Az élőlényeknek számítaniuk kell a környezetük változásaira, lásd ilyenek a napszakok, s –24 órán belül ezekre a változásokra fel kell készülniük. A test szervei különbözőképpen reagálnak erre a ritmusra: ébrenlét, evés alvás – követik egymást. Ez szabályozza a működési folyamatban résztvevő elemeket. A pihentető alvástól függ, hogyan működik másnap a vérnyomás, a máj, a vese, a szív, hogyan erősödik az immunrendszer.

Ha felborul ez a ritmus, akkor bizony mindenki bajban lesz – egy idő után. Vannak persze kivételek, amikor valaki „éjszakai bagoly”, és éjszaka él a szervezete aktív életet. Praktikus, ha ők olyan munkát választanak (biztonsági őr, programozó), ahol ki tudják használni ezt a képességüket. A cégek és a hivatalok viszont nem az emberek egyéni bioritmusához igazodnak. Ebből a meggondolásból mindenkinek meg kell találnia azt az optimális megoldást, az úgynevezett arany középutat, hogy igazodjon a saját testi ritmusához, és a szokásokhoz, a munkavégzéshez, ami a megélhetést biztosítja. Tehát előbb-utóbb mindenki rájön, hogy jobb, ha éjjel alszik. Ám nem mindegy, hogyan?

Aki nehezen alszik el

Az alvás körülbelül másfél órás fázisokra osztható, ha ezek valamelyike kiesik, akkor kialvatlannak érzi magát az illető. A felnőtt ember átlagos alvásigénye 7-9 órahossza naponta, az idősebbeké már kevesebb. Ez egy átlagosan mért számadat, de az alvási igény testenként és egyénenként eltérhet. Egy növőfélben lévő csecsemő akár 20 órát is alszik. Hogy miként éljük meg az alvást, amely hatással van az egész napos működésünkre. ?

Vannak, akik úgy oldják meg, hogy a vacsorát 2-3 órával elalvás előttre teszik, mert úgy gondolják, hogy tele gyomorral nem jó aludni, megterhelő a szervezetnek. Az éjszakai alvást megszakíthatja a vizeletürítés, amely szintén egy ritmus: akár 3-4 óránként is ki kell menni a vécére. Ez is egy természetes folyamat.

Egy-egy buli után az alkoholnak álmosító hatása van, de akár rémálmokat okozhat.

Stresszoldás

Mindenképpen azt ajánlják, hogy elalvás előtt próbálják meg feloldani a napi stresszt – akár filmnézéssel, vagy más feszültségoldási módszerrel: meleg fürdővel, csendben olvasott könyvvel, vagy egy jó meleg teával, amelybe citromfüvet, vagy komlót főznek bele. Ezek az utóbbi gyógynövényes teák feszültséget oldanak, ellazítanak.

Amennyiben valaki nagyon sokat morfondírozik azon, mit kell tennie másnap, az sem segít a gyors elalvásban. Az lehet a megoldás, hogy ha már este felírják a másnapi teendőket. Ettől aztán biztosan már álmában nem fogja az illető a fejét törni, hogy mit kell tennie másnap, hiszen már felírta a jegyzetfüzetébe.

Sajátos módszerek

Van, aki napi rituálét alakít ki: elszámol 1-től 100-ig és máris alszik. Az elalvásnak megfelelő hőmérsékletű környezetben kell megvalósulnia, az sem jó, ha túl meleg van, de az sem, ha túl hideg a szoba. Mindent meg kell tenni a nyugodt alvási körülmények biztosításáért.

Az alváshiány teljesítményzavarokhoz, hosszabb távon pedig figyelem- és memóriazavarokhoz vezethet – hívta fel a figyelmet a hazipatika.com.

Kapcsolódó Cikkek